تجهیزات پزشکی

بیماری‌ها و آسیب‌های پوستی

انواع بیماری‌ها و آسیب‌های پوستی

مطمانا هر یک از ما در طول زندگی به یکی از انواع بیماری‌ها و آسیب‌های پوستی مبتلا شده‌ایم. چراکه طیف وسیعی از انواع بیماری‌های پوستی وجود دارد که از نظر علائم و شدت بسیار متفاوت هستند. بیماری‌ها / آسیب‌های پوستی / مهرآرسا 

علت بروز برخی از آن‌ها محیط است در حالی‌که برخی دیگر ممکن است ژنتیکی باشند. می‌توانند اثرات موقت یا دائمی داشته باشند و حتی در مواردی در دسته بیماری‌های تهدیدکننده زندگی در نظر گرفته شوند. برای آگاهی بیشتر سایت مهرآرسا را دنبال کنید.

 

بیماری‌ها / آسیب‌های پوستی / مهرآرسا 

آکنه

نوعی بیماری پوستی است باعث بروز جوش‌های سرسفید، سرسیاه، قرمز (پاپول)، چرکی (پوسچول)، ندولار و کیستیک در نقاط مختلف بدن می‌شود. آکنه بیشتر در بین نوجوانان دیده می‌شود؛ اگرچه ممکن است به دلایلی در سنین دیگر نیز بروز کند.

اصولا تولید بیش از حد چربی پوست به خصوص در دوران بلوغ و قاعدگی و مسدود شدن فولیکو‌های مو توسط این چربی، سلول‌های مرده و باکتری‌های موجود در زیر پوست (به خصوص پروپیونی باکتریوم آکنس)؛ باعث ایجاد آن می‌شود.

معمولا جوش‌ها در صورت، پیشانی، قفسه سینه، پشت و شانه‌ها ظاهر می‌شوند، زیرا این نواحی بیشترین غدد چربی را دارند. تحقیقات نشان می‌دهند که عواملی مثل تغییرات هورمونی (افزایش هورمون آندروژن در دوران بلوغ)، مصرف داروهای خاص مثل کورتیکواستروئیدها، خوردن غذاهای غنی از کربوهیدرات مثل چیپس و داشتن استرس می‌تواند باعث بروز و بدتر شدن جوش‌ها شوند؛ پس با کنترل آن‌ها می‌توان از بروز آکنه پیشگیری کرد. برای درمان آکنه معمولا از داروهای خوراکی و موضعی استفاده می‌شود که توصیه می‌کنیم قبل از هرگونه خوددرمانی با پزشک متخصص در این زمینه صحبت کنید. می توانید با پزشک متخصص پوست و مو صحبت کنید .

پسوریازیس

پسوریازیس یک بیماری پوستی است که باعث ایجاد لکه‌های قرمز، پوسته‌پوسته شدن و خارش، معمولاً روی زانوها، آرنج‌ها، بالا تنه و پوست سر می‌شود.

از نظر متخصصان، علت این بیماری بروز یک اختلال در سیستم ایمنی بدن است که باعث می‌شود پوست با سرعت بیشتری نسبت به روند طبیعی دوباره تولید شود. البته ژنتیک و عوامل محیطی هم بی‌تاثیر نیستند. متاسفانه این بیماری شایع، هیچ درمانی قطعی ندارد و داروهای موضعی، خوراکی و در کنار آن نوردرمانی فقط به تسکین شرایط کمک می‌کنند.

لک و پیس

لک و پیس یا ویتیلیگو نوعی بیماری پوستی است که باعث از بین رفتن رنگ پوست به شکل لکه‌ در نواحی مشخصی می‌شود. این لکه‌ها در هر قسمت از بدن حتی روی مو و قسمت داخلی دهان می‌توانند بروز کنند. رنگ پوست و مو ناشی از وجود رنگدانه‌ها یا ملانین است و این بیماری هنگامی اتفاق می‌افتد که سلول‌های تولیدکننده ملانین در اثر خودایمنی یا ژنتیک از بین بروند. خوشبختانه این بیماری تهدیدکننده زندگی یا مسری نیست. درمان آن که شامل نوردرمانی و مصرف داروهای موضعی است؛ شاید بتواند ملانین را به پوست آسیب‌دیده بازگرداند؛ اما از کاهش مداوم رنگ پوست یا عود آن جلوگیری نمی‌کند.

اگزما

اگزما یا درماتیت آتوپیک بیماری است که باعث قرمزی و خارش پوست می‌شود و در کودکان شایع‌تر است. اصولا ِاگزما مزمن است و نوعی حساسیت پوستی محسوب می‌شود. هیچ درمانی برای آن یافت نشده است؛ اما اقدامات مراقبتی مانند عدم مصرف صابون‌های محرک و مرطوب کردن مرتب پوست با کرم‌ها یا پمادهای دارویی می‌تواند خارش را تسکین دهند و از گسترش آن جلوگیری کنند.

حساسیت به لاتکس

حساسیت به لاتکس یک واکنش پوستی به پروتئین‌های خاص موجود در ماده لاتکس است. این مساله ممکن است باعث خارش پوست، کهیر و یا حتی شوک تنفسی آنافیلاکسی شود. بسیاری از وسایل پزشکی مانند انواع دستکش و کاندوم دارای لاتکس هستند. پس برای پیشگیری از بروز علائم از تماس با آن‌ها اجتناب کنید.

کهیر

کهیر بثورات پوستی قرمز، برجسته و خارش‌دار است که گاهی توسط یک ماده حساسیت‌زا بروز می‌کند. خوشبختانه مسری نیست و برای پیشگیری از آن باید از خوردن مواد غذایی که به آن‌ها حساسیت دارید اجتناب کنید. درمان کهیر شامل مصرف انواع قرص‌های ضدحساسیت مانند آنتی‌هیستامین به طور منظم برای چند هفته است.

بیماری پروانه‌ای

بیماری پروانه‌ای یا اپیدرمولیز بولوزا از بیماری‌های نادر است که باعث ایجاد پوستی شکننده و تاول‌زده می‌شود. این تاول‌ها ممکن است در پاسخ به یک آسیب جزئی و حتی در اثر گرما، مالش، خراش یا کشش ظاهر شوند. اکثر انواع این بیماری ارثی هستند و معمولاً در نوزادی یا اوایل کودکی خود را نشان می‌دهند. برخی از افراد تا زمان بلوغ یا اوایل بزرگسالی علائم و ضایعات پوستی ندارند. هیچ درمانی ندارد، اگرچه اشکال خفیف آن ممکن است با افزایش سن بهبود یابند. فقط می‌توان با داروهای خوراکی و موضعی از تاول‌ها مراقبت و از ایجاد تاول جدید جلوگیری کرد.

شایع ترین مشکلات پوستی

برخی مشکلات و اختلالات پوستی وجود دارند که بسیار شایع هستند. مشکلات پوستی که در این بخش دسته‌بندی کرده‌ایم علائم یا عوارض بسیاری از بیماری‌های پوستی دیگر هم هستند.

بیماری‌ها / آسیب‌های پوستی / مهرآرسا 

۱. خارش پوست و انواع بیماری پوستی خارش دار

خارش پوست حس آزاردهنده‌ای است که می‌تواند در بخش‌هایی از پوست و گاهی در همه‌ی بدن ایجاد شود. اختلالات و بیماری‌های زیادی می‌توانند منجر به خارش پوست شوند، مانند کهیر، اگزما و غیره. برخی از شایع‌ترین بیماری های پوستی خارش دار و دیگر علل عمده‌ی خارش پوست عبارت‌اند از:

  • خشکی پوست
  • انواع دانه‌های پوستی که خود می‌تواند علل بسیار متنوعی داشته باشد.
  • گزش حشرات
  • مصرف برخی داروها
  • برخی بیماری‌های سیستم عصبی مانند زونا یا ام اس
  • برخی بیماری‌های اعصاب و روان
۲. خشکی پوست

خشکی پوست از آن دسته مشکلات پوستی شایعی است که می‌تواند علائمی مانند خارش، پوسته‌پوسته شدن، احساس سفتی و کشش در پوست و ترک پوستی داشته باشد که حتی می‌تواند خونریزی داشته باشد. این عارضه پوستی شایع دلایل زیادی دارد، مانند:

  • سرمای محیط
  • استحمام زیاد
  • گرمای شدید
  • محصولات پوستی یا بهداشتی ناسازگار
  • برخی بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس یا درماتیت
  • استفاده از برخی داروها
  • برخی درمان‌های پزشکی
  • افزایش سن
  • و بسیاری علل دیگر.

راه‌های زیادی برای خلاصی از خشکی پوست وجود دارد، مانند استفاده از انواع مرطوب‌کننده‌ها و آبرسان‌ها، استفاده از سرم‌های پوستی، آلوئه‌ورا، اجتناب از استفاده از محصولات بهداشتی ناسازگار با پوست، نوشیدن آب کافی و غیره.

۳. پوسته پوسته شدن پوست

پوسته پوسته شدن یا پوسته ریزی از آن دسته مشکلات پوستی است که خود از علائم و نشانه‌های بسیاری از بیماری‌های پوستی دیگر به شمار می‌آید. این پوسته‌ریزی ممکن است به علت آسیب مستقیم به پوست مانند آفتاب‌سوختگی یا عفونت ایجاد شود یا در اثر مشکلات سیستم ایمنی یا بیماری‌های دیگر ایجاد شود. علائم پوستی دیگری هم ممکن است با پوسته پوسته شدن همراه باشند، مانند خارش، بثورات پوستی، خشکی پوست و غیره.

۴. انواع تاول های پوستی

همه‌ی ما می‌دانیم تاول پوستی چیست، اما مهم است بدانیم که تاول پوستی نشانه‌ی چیست؟ تاول پوستی انواع مختلفی دارد و به دلایل مختلفی ایجاد می‌شوند. تاول یک برآمدگی پوستی پر از مایع و آبکی است که ممکن است کوچک‌تر از ۱ سانتی‌متر (وزیکول) یا بزرگ‌تر از ۱ سانتی‌متر (بولا) باشد. تاول‌های پوستی می‌توانند به صورت تکی یا گروهی ایجاد شوند و ممکن است در هر بخشی از بدن دیده شوند.

تاول می‌تواند در اثر اصطکاک مانند پوشیدن کفش تنگ، یا سوختگی و یا انواع بیماری‌ها ایجاد شود. بسیاری از بیماری‌های پوستی که در این مطلب به آنها پرداختیم می‌توانند تاول ایجاد کنند، مانند درماتیت، بیماری پنجم و غیره.

۵. انواع دانه های پوستی

دانه‌های پوستی یا بثورات پوستی به دلایل متنوع و در نتیجه انواع مختلف بیماری‌های پوستی و یا دیگر بیماری‌ها می‌توانند ایجاد شوند. بسیاری از بیماری‌های پوستی که در این مطلب به آنها اشاره کردیم انواع مختلف دانه‌های پوستی را ایجاد می‌کنند. مصرف برخی داروها یا آلرژی یا انواع عفونت‌های باکتریایی، قارچی، ویروسی یا انگلی هم می‌تواند بثورات پوستی ایجاد کند. در یک بخش کوتاه یا حتی در یک مقاله مفصل هم نمی‌توان تمامی دلایل ایجاد دانه‌های پوستی را توضیح داد.

بیماری های پوستی شایع در لایه های عمقی پوست

برخی مشکلات و بیماری‌های پوستی در لایه‌های داخلی‌تر و عمقی‌تر پوست ایجاد می‌شوند. برخی از این بیماری‌ها شامل موارد زیر هستند.

۱. کفگیرک یا کربونکل

هنگامی که باکتری استافیلوکوکوس اورئوس وارد فولیکول‌های مو شده و عفونت ایجاد می‌کند، بیماری کفگیرک ایجاد می‌شود. کفگیرک شبیه به مجموعه‌ای از جوش است که توده‌ای نسبتا بزرگ، چرکی و دردناک ایجاد می‌کند که ممکن است مرکزی سفید یا زرد داشته باشد. کربونکول‌ها می‌توانند پر از چرک باشند و سریعا متورم شوند. علائم دیگر کفگیرک شامل خستگی، خارش توده، بدن درد و تب است. برای درمان معمولا از آنتی‌بیوتیک استفاده می‌شود. همچنین ممکن است پزشک آن را تخلیه کرده و با محلول‌های آنتی‌باکتریال شستشو دهد.

۲. سلولیتیس پوست (عفونت بافت)

سلولیتیس یا عفونت پوست یک عفونت باکتریایی است که در لایه‌های عمیق‌تر پوست ایجاد می‌شود و می‌تواند به سرعت در سراسر بدن پخش شود. پوست آسیب دیده ممکن است قرمز، متورم، داغ و دردناک یا حساس باشد. سلولیتیس بیشتر در پاها دیده می‌شود اما می‌تواند در هر جایی از بدن رخ دهد. سلولیت شدید ممکن است خطرناک باشد. پزشکان برای درمان این بیماری از آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند.

سرطان پوست، شایع ترین سرطان در جهان

سرطان پوست شایع‌ترین سرطان در جهان است. این سرطان معمولا در صورت تشخیص به موقع می‌تواند قابل درمان باشد. عامل اصلی سرطان پوست تابش اشعه فرابنفش در نتیجه قرار‌گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید است. سرطان پوست انواع مختلفی دارد:

۱. کارسینوم سلول بازال

کارسینوم بازال شایع‌ترین نوع سرطان پوست که معمولا روی گردن، بازوها یا سر ایجاد می‌شود. توده سرطانی ظاهری گرد و رنگی صورتی (در افراد با پوست روشن) یا قهوه‌ای و سیاه (در افراد با پوست تیره‌تر) دارد. حتی ممکن است شبیه یک خال معمولی به نظر برسد.

۲. سرطان سلولی فلسی یا کارسینوم سلول سنگفرشی

دومین نوع شایع سرطان پوست است. این نوع سرطان پوست اغلب از لکه های خشک و پوسته‌پوسته به نام کراتوز اکتینیک تشکیل شده است. اگر پزشک کارسینوم سلول سنگفرشی را زود تشخیص ندهد، ممکن است به عمق پوست رشد کند و باعث تغییر شکل سلول‌ها شود. بهتر است هر ضایعه‌ای که رشد می‌کند، تغییر ظاهر می‌دهد، خونریزی دارد یا غیر عادی است توسط پزشک بررسی شود.

۳. ملانوما

جدی‌ترین نوع سرطان پوست است، زیرا به‌راحتی متاستاز می‌کند. ملانوما می‌تواند از یک خال شروع شود. از این رو هر خالی که نامتقارن است، لبه‌های ناهموار یا رنگ غیر یکنواختی دارد، یا تغییر اندازه می‌دهد را به پزشک اطلاع دهید. فرد مبتلا به ملانوما ممکن است به جراحی، شیمی درمانی یا پرتودرمانی نیاز داشته باشد. بیماری‌ها / آسیب‌های پوستی / مهرآرسا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید