تجهیزات پزشکی

تاثیر استرس بر پوست

تاثیر استرس بر پوست

تاثیر استرس بر پوست صورت در مقالات مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. پوست ما افشاکننده حالات و وضع روحی و روانی ماست استرس می تواند تاثیرات بسیاری بر روی سلامت فرد بگذارد. یکی از اصلی ترین و اولین علائم این موضوع ، بروز اختلالات پوستی در فرد می باشد. بسیاری از افراد بر این عقیده اند که پوست افراد نشان دهنده ی وضعیت سلامت روحی آنهاست. در دوران پراسترس و پرتنش که به طور طبیعی در زندگی همه افراد پیش می آید، پوست مان پژمرده و تیره به نظر می رسد و آثار خستگی بر آن قابل مشاهده است، اما اتفاق بدتر زمانی می افتد که دوره های پراسترس در زندگی مان طولانی بشود که حاصل آن ریزش منطقه ای مو یا بروز آثار پیری و چین و چروک بر پوست خواهد بود که شاید جبران آن به سادگی و در کوتاه مدت ممکن نباشد.استرس / پوست / مهرآرسا

استرس / پوست / مهرآرسا

انواع استرس :

استرس به دو دسته تقسیم می شود؛ دسته اول استرس های حاد و زودگذر و دسته دوم استرس های مزمن و درازمدت هستند. در هر دو صورت ممکن است به دنبال استرس های حاد یا کوتاه مدت و درازمدت تغییراتی را در پوست و ضمایم پوستی که شامل ناخن و مو می شود، مشاهده شود. در ادامه به تاثیراتی که هر یک از استرس ها روی پوست می گذارد می پردازیم.

 

استرس حاد با موهای تان چه می کند ؟

استرس های حاد همان طور که گفته شد زودگذر هستند، اما شوکی به بدن وارد می کنند که پوست به عنوان عضوی از بدن ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد. معمولا در چنین شرایطی سلول های پوست، ناخن و ریشه مو ممکن است رشدشان کند یا متوقف شود. البته ممکن است تغییرات رشد را همان موقع مشاهده نکنید و بعد از گذشت چند روز یا چند هفته یا حتی چند ماه متوجه این تغییرات شوید.به عنوان مثال ممکن است حادثه یا اتفاقی برای کسی رخ دهد که باعث بروز استرس حاد در فرد شود، در این مواقع بعد از طی مثلا دو ماه مشاهده می کند که دچار ریزش موی شدید و نگران کننده ای شده، طوری که فرد فکر می کند برای همیشه موهایش را از دست داده است.

 

استرس حاد با پوست تان چه می کند ؟

تغییرات پوستی گاهی اوقات خبر از سر درون می دهد. استرس حاد پوست را به طور موقت دچار تغییراتی می کند که با مشاهده این تغییرات متوجه می شوید شخص وضعیت جسمانی و روحی مناسبی ندارد، چراکه انقباض عروقی باعث رنگ پریدگی پوست می شود (در مواقعی که فرد دچار ترس و نگرانی است این حالت مشاهده می شود). حتی ممکن است عکس این اتفاق رخ دهد، یعنی فرد بر اثر افزایش فشار خون و عصبانیت، پوستش دچار پرخونی و التهاب شود. البته این تغییرات هم موقتی است و بعد از مدتی پوست به حالت طبیعی خود بازمی گردد.استرس های مزمن همان طور که از اسم شان پیداست تاثیرات ماندگارتری در بدن دارند و ممکن است فرد چندین ماه با عواقب آن درگیر باشد. به تدریج برای جبران

 

استرس مزمن چه بلایی سر پوست می آورد ؟

در این شرایط می توان به مشکلات پوستی ازجمله جوش و آکنه اشاره کرد، گرچه در شرایط معمولی هم ممکن است بروز کند، اما چون یکی از عوامل تشدیدکننده جوش و آکنه مسئله هورمون های مردانه است؛ بنابراین افرادی که استرس مزمن دارند جوش های شان شدیدتر و مقاوم به درمان هستند برای همین مدت طولانی ممکن است روی پوست فرد باقی بمانند.

استرس / پوست / مهرآرسا

استرس مزمن ناخن ها را هم درگیر می کند ؟

یکی از علت های شکننده شدن ناخن ها وجود استرس مزمن در فرد است. برخی سلول ها در بدن تقسیم و تکثیر سریع تری نسبت به سایر اعضای بدن دارند که پوست، مو و ناخن جزء این دسته از سلول ها هستند. به همین دلیل استرس مزمن و شوک های عصبی روی تقسیم و تکثیر آنها تاثیر می گذارند، برای همین ناخن ها نسبت به گذشته شکننده و آسیب پذیرتر می شوند.

 

عامل اصلی عود بیماری

نقشی که استرس در این بیماری ها ایفا می کند تاثیری است که به طور غیرمستقیم روی بیماری ها دارد. سیستم ایمنی بدن در شرایط عادی فعالیتش را به شکل نرمال و طبیعی انجام می دهد؛ اما در مواقعی که استرس، افسردگی، اضطراب و… به خصوص به شکل مزمن بروز می کنند، سیستم ایمنی دیگر قادر نیست فعالیت را به صورت طبیعی انجام دهد و دچار اختلال می شود. آن زمان است که می توان گفت تعادل بین سیستم ایمنی و بیماری برهم می خورد و بیماری ها با شدت بیشتری بروز می کنند.

 

درمان بیمای های پوستی ناشی از استرس

برای درمان بیمای های پوستی ناشی از استرس ابتدا باید استرس در فرد ریشه کن شود‎.

چگونه بیماریهای پوستی ناشی از استرس را درمان کنیم؟

تا به اینجا تمام تلاش خود را کردیم تا شما را با تاثیر استرس بر پوست و مو آشنا کنیم. اکنون حتما به دنبال راهی هستید تا بتوانید، این مشکلات و بیماری ها را از بین ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید