تجهیزات مصرفی پزشکی

پتری دیش چه ظرفی است و چه کمکی به ما می کند؟

پتری دیش چیست وچه کاربردی دارد؟

پتری دیش چیست؟

پتری دیش یا پلیت ، بشقاب های کوچک دایره ای شکل و کم عمقی هستند که برای کشت سلولی ، ذخیره و نگهداری مواد و حمل مواد بسیار کم در آزمایشگاه های میکروبیولوژی ، شیمی و زیست شناسی مورد استفاده قرار می گیرد . این ظرف یکی از تجهیزات آزمایشگاهی بسیار پرکاربرد است .

پتری دیش‌ دارای دو کفه هست. یک قسمت به عنوان پایه عمل می‌کند و عمق کمتری دارد و سمت دیگر در پوش ظرف است. قبل از اختراع پتری دیش‌ها به عنوان ظرفی مناسب جهت انجام آزمایش‌ها برای کشت انواع سلول از ظروف دیگری مانند لوله‌های آزمایشگاهی برای انجام کشت‌های سلولی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. این لوله‌ها به دلیل کوچک بودن و فضای محدودی که داشتند توانایی کشت‌های سلولی گسترده را نداشتند. از طرف دیگر این لوله‌ها چیزی به عنوان در پوش نداشتند و به همین دلیل احتمال ایجاد آلودگی در این ظروف بسیار زیاد بود. استفاده از پتری دیش‌ها با در پوش‌های مناسب، احتمال آلودگی کشت سلولی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد و به دلیل سطح بشقاب مانندی که دارند، محیط مناسبی برای انجام کشت‌های سلولی گسترده‌ محسوب می‌شوند.

پتری دیش‌ها متناسب با کاربردهایی که دارند در دو نوع پتری دیش پلاستیکی و شیشه‌ای تولید می ‌شوند وامروزه در بیشتر آزمایشگاه ها نوع پتری دیش پلاستیکی استفاده میشود و بعد از آنجا آزمایش درون آنها پلیت ها به همراه محیط کشت و آزمایشی که در آن انجام شده است، معدوم می گردد و قبل از دور انداخته شدن حتما استریل می شود. نوع شیشه ای آن بعد از هر بار استفاده می تواند، استریل شود و دوباره مورد استفاده قرار گیرد.

پتری دیش چیست وچه کاربردی دارد؟

 

پتری دیش  در سایت مهرآرسا موجود می باشد. برای اطلاعات بیشتر این مطلب را مطالعه کنید.

پتری دیش چه ویژگی هایی دارد ؟

پتری دیش ها ، بشقاب‌های گرد و لبه داری هستند که قطر آن ها به ۳۰ تا ۲۰۰ میلی ‌متر می رسد . نسبت ارتفاع به قطر این ظرف ها یک به ده تا یک به چهار ‌است . اندازه ی دهانه ی پتری دیش‌ متفاوت و در اندازه های ۴ ، ۶ ، ۸ ، ۱۰، ۱۲، ۱۵ و ۲۰ سانتی ‌متر است .

بعضی از انواع ظروف پتری دیش شیشه‌ ای یا پلاستیکی سوراخ‌های کوچکی در اطراف و حاشیه ظرف دارند . برخی دیگر دارای دنده‌هایی در قسمت زیرین پوشش هستند . وجود این منافذ ، تهویه ی فضای درونی سطح کشت را امکان پذیر کرده و مانع از تراکم آب و بخار آب در ظرف می شود . برای استفاده از پتری دیش ها به عنوان محیط کشت سلولی بهتر است فضای درونی ظرف از تهویه ی مناسب برخوردار باشد .

پتری دیش‌هایی که جدیدا تولید می شوند مخصوصا انواع پلاستیکی آن‌ها، معمولا روی درب و کفه پایه دارای حلقه‌ها یا شکاف‌هایی هستند . این شکاف ها موجب می شود هنگامی که پتری دیش ها روی یکدیگر قرار می ‌گیرند ، از لغزیدن آن‌ها جلوگیری شود .
برخی از ظروف کوچک ‌تر پتری دیش ، دارای یک پایه بیرون زده هستند . از این ظروف در بررسی‌های مستقیم و برای قرارگیری روی صفحه میکروسکوپ استفاده می شود.

کاربردهای پتری دیش‌ها

پتری دیش‌ها به عنوان یکی از پرکاربردترین ظروف آزمایشگاهی در بخش‌های مختلف آزمایشگاه‌های پزشکی، زیست شناسی سلولی، میکروبیولوژی و گیاه پزشکی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این جا به برخی از کاربردهای این ظروف آزمایشگاهی می‌پردازیم:

پتری دیش چیست وچه کاربردی دارد؟

 

کاربرد پتری دیش‌ها در آزمایشگاه میکروبیولوژی:

ظروف پتری دیش به طور گسترده در زیست شناسی برای کشت و تکثیر میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌ها، مخمرها و قارچ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ظروف جهت کشت ارگانیسم‌هایی که روی یک سطح جامد یا نیمه جامد رشد می‌کنند، مناسب هستند.

کاربرد پتری دیش‌ها در تشخیص آلودگی:

برای این کاربرد، پتری دیش‌ها را از محیط کشت پر می‌کنند که محیط کشت تا کمی بالاتر از لبه‌های ظرف قرار بگیرد و از آن بیرون بزند. این کار،گرفتن نمونه از سطوح سخت را آسان‌تر می‌کند. پتری دیش‌های کم عمق که از این طریق تهیه می‌شوند را پلیت‌های تشخیص و شمارش ارگانیسم‌های تکثیر شده (Replicate Organism Detection And Counting (RODAC)) می‌نامند. این محیط‌های کشت به صورت آماده در بازار به فروش می‌رسند.

کاربرد پتری دیش‌ها کشت سلول:

از ظروف پتری دیش برای کشت سلول‌های جدا شده از ارگانیسم‌های یوکاریوتی، به منظور مطالعات ایمنولوژی بر روی آگار جامد یا در یک کشت مایع استفاده می‌‌شود. در حالت دوم، سلول‌ها اغلب به عنوان لایه‌ای متصل به سطح پایین ظرف، در زیر محیط کشت رشد ‌می‌کنند.

کاربرد پتری دیش‌ها در گیاه شناسی و کشاورزی:

از پتری دیش برای مشاهده و مطالعه مراحل اولیه جوانه زنی گیاهان و همچنین رشد و تقسیم غیرجنسی آن‌ها استفاده می‌شود.

کاربرد پتری دیش ها درآزمایشگاه شیمی:

در آزمایشگاه هایی مانند شیمی نیز از این ظرف استفاده می شود البته کار اصلی آن صرفا محیط کشت است ولی می تواند برای خشک کردن رسوبات نیز استفاده شود و یا به دلیل دهانه بازی که داردبرای تبخیر حلال ها مورد استفاده قرار گیرد.

کاربرد پتری دیش ها درذخیره سازی نمونه:

نگهداری برخی از نمونه های آزمایشگاهی نیز می تواند از دیگر کاربرد های پلیت ها باشد ظاهر شفاف این ظروف می تواند علتی برای نگهداری نمونه ها به خصوص نمونه های کوچک باشد.

با شکل های مختلف پتری دیش آشنا شوید!

 

با شکل های مختلف پتری دیش آشنا شوید!

 

پتری دیش ها علاوه بر تقسیم بندی که بر اساس جنس آنها انجام می شود و دو نوع پتری دیش پلاستیکی و پتری دیش شیشه ای تقسیم می شود. از نظر شکل ظاهری نیز می تواند متفاوت باشد به صورتی که کف برخی از پلیت ها توسط دیواره به چند قسمت تقسیم می شود تا برای محیط و یا کشت های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.نوع دیگری از این پلیت ها دارای کف شطرنجی است که برای شمارش کلونی ها مورد استفاده قرار می گیرد و محیط پلیت را به قسمت های مساوی تقسیم می کند که شمارش را بسیار ساده خواهد کرد.

استریل کردن فقط برای پتری دیش شیشه ای امکان پذیر است و ظرف های خصوص برای قرار گیری پلیت ها روی هم وجود دارد که دارای دسته برای حمل یک جای این ظروف است و به راحتی داخل اتوکلاو قرار داده می شود و استریل می گردد، همچنین می توان ظروف را در دمای مشخصی داخل آون قرار داد و آن را استریل نمود.

فروشگاه تجهیزات مصرفی پزشکی”مهرآرسا

به کیفیت خرید تجهیزات مصرفی پزشکی دقت زیادی داشته باشید. از آن جا که محصولات مصرفی پزشکی برای حفظ یا بهبود وضعیت کلی سلامتی در نظر گرفته شده است،شرکت مهندسی پزشکی”مهرآرسا“سعی دارد با ارائه محصولات با کیفیت مصرفی پزشکی و کمک به کاهش خطر یا کنترل بیماری ها و در راستای انتخاب سبک زندگی سالم، نقش مهمی در بهبود سلامتی بیمار داشته باشد.

فروشگاه تخصصی”مهرآرسا” ارائه کننده محصولات و تجهیزات مصرفی پزشکی است که با رویکرد تسهیل در روند خرید لوازم مصرفی پزشکی در حال فعالیت و خدمت رسانی می باشد.

شرکت مهندسی پزشکی “مهرآسا” با 10 سال سابقه و همکاری با بیمارستان ها و درمانگاه های کل کشور کلیه ی اقلام مصرفی پزشکی، لوازم و تجهیزات مصرفی پزشکی برای بیمارستان ها،مطب ها ،مراکز درمانی و داروخانه ها به صورت عمده و جزئی در سراسر کشور پرداخته شده است.

نحوه خرید از شرکت مهندسی پزشکی ” مهرآرسا

ازمزایای شرکت مهندسی پزشکی “مهرآرسا” امکان خرید حضوری و آنلاین تجهیزات مصرفی پزشکی است که این امر باعث امکان انتخاب صحیح تر در خرید این دسته از محصولات می شود.برای مراجعه و خرید حضوری از شرکت “مهرآرسا” به آدرسی که در قسمت ” ارتباط با ما  سایت ” مهرآرسا” درج شده است، مراجعه کنید.جهت انجام خرید غیر حضوری می توانید از قسمت فروشگاه همین سایت در کسری از ثانیه محصول مورد نظر را انتخاب و از خرید خود لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید