دسته‌بندی نشده

ماسک ونچوری چیست؟

ماسک ونچوری چیست؟

ماسک ونچوری چیست؟

ماسک ونچوری که تحت عنوان ماسک ونتوری نیز شناخته می شود، نوعی ماسک یکبار مصرف برای انتقال غلظت اکسیژن کنترل شده به بیمار است. با مهرآرسا همراه باشید و به شما درباره نحوه کار و عملکرد معرفی کامل مزیت‌های ماسک ونچوری به طور دقیق و تخصصی آشنا کنیم. ماسک ونچوری یک روش مطمئن و موثر برای تجویز اکسیژن با جریان بالا به بیماران است. این ماسک به طرزی طراحی شده است که هوای محیط را با یک جریان ثابت از اکسیژن مخلوط کرده و آماده تنفس بیمار می‌کند. اما نکته جالب در مورد ماسک ونچوری، توانایی آن در ایجاد شرایط دقیق‌تری برای تجویز کنترل شده اکسیژن با غلظت مناسب است.

درصد اکسیژن ماسک ونچوری

جریان 100 درصد اکسیژن از طریق ماسک به میزان کنترل شده ای یعنی چیزی حدود 21 درصد اکسیژن را به خود اختصاص می دهد. امروزه ماسک های معمول موجود 24، 28، 31، 35 یا 40 درصد اکسیژن را به بیمار تحویل می دهند. در غلظت های بالاتر از 24 درصد، ممکن است رطوبت نیز برای انتقال اکسیژن به بیمار لازم باشد.ماسک ونچوری یا ماسک هوا یک وسیله پزشکی برای ارائه غلظت مشخصی اکسیژن به بیماران در طول درمان کنترل شده با اکسیژن است.این ماسک توسط موران کمپبل در دانشکده پزشکی دانشگاه مک مستر به عنوان جایگزینی برای درمان با اکسیژن متناوب اختراع شد.

عملکرد ماسک ونتوری

این ماسک با در نظر گرفتن کوچک ترین ویژگی های کالبدی یک فرد طراحی شده است.لبه بالایی ماسک با داشتن گیره بینی فلزی، گرد بوده و به خوبی بر روی صورت بیمار قرار می گیرد و بنابراین آسیب زا نخواهند بود. این ماسک به طور ایمن بر روی صورت بیمار ثابت می شود.بند محکمی که در قسمت لبه های ماسک فیکس شده، در پشت سر بیمار قرار می گیرد و به این صورت ماسک را به صورت ایمن و راحت روی صورت بیمار ثابت می کند. این محصول کاربردی را در فروشگاه مهرآرسا می توانید تهیه کنید. در حقیقت برخی پزشکان ماسک ونچوری را دوست دار حیاتی دوباره می دانند. زیرا مدل طراحی این ماسک به گونه ای می باشد که هوای بیرون را با یک جریان ثابتی از اکسیژن مخلوط می کند. سپس این هوا را برای تنفس بیمار آماده سازی می نماید. به طور کلی پروسه تغلیظ کردن اکسیژن در این ماسک با ماسک های ساده بسیار متفاوت است. با استفاده از این ماسک هوای اضافی ناشی از تنفس بیمار همراه با دی اکسید کربن از زیر ماسک خارج می گردد. سپس غلظت ثابتی از اکسیژن با یک جریان ثابت به بیمار انتقال پیدا می کند. کنترل این جریان با استفاده از آداپتورهای قابل تعویضی که در دستگاه تعبیه شده اند به راحتی قابل انجام می باشد.

چه افرادی از ماسک ونچوری استفاد می کنند؟

(Venturi mask) در واقع یک نوع ماسک تنفسی است ماسک ونچوری جهت اهدای اکسیژن به بیمارانی که هیپوکسی حاد و یا مضمن دارند بسیار مفید خواهد بود. این ماسک مهم همچنین برای افراد مبتلا به بیماری انسدادی ریه COPD نیز کاربرد فراوانی دارد.ماسک ونچوری قابل اعتماد ترین و دقیق ترین روش برای تجویز غلظت صحیح و کنترل شده اکسیژن می باشد. به عنوان مثال:

  • بیمارانی که در حال تنفس با مشکلاتی مانند عدم توانایی در تنفس به طور کامل، ضعف عضلات تنفسی یا عوامل دیگر هستند.
  • بیمارانی که نیاز به راهنمایی برای مصرف اکسیژن دارند، مانند درمان در بخش ICU یا بعد از عمل جراحی.
  • بیمارانی که در حال تنفس با فشار مثبت (Positive Pressure Ventilation) هستند، مانند بیمارانی که از دستگاه تنفسی استفاده می کنند.

Venturi mask به طور کلی برای رسیدن به اکسیژناسیون (اشباع اکسیژن خون) مناسب و کنترل غلظت اکسیژن در نفس بیمار استفاده می شود. البته، استفاده از ماسک ونچوری و دستورات مربوطه توسط یک پزشک یا متخصص تنفس درمانی تعیین می شود و باید با توجه به وضعیت و نیازهای هر بیمار به صورت فردی تعیین شود. در ماسک ونچوری آداپتورهای قابل تعویضی تعبیه شده است که مقدار ثابتی از اکسیژن را با با حجم ثابتی از هوا مخلوط می کنند. سپس اکسیژن کنترل شده را برای تنفس به بیمار می رسانند.

ماسک ونچوری چیست؟

 

مزیت های ماسک های Venturi 

  1. یکی از مزیت‌های بزرگ ماسک ونچوری، توانایی جداسازی هوای اضافی ناشی از تنفس بیمار به همراه دی‌اکسید کربن است. در حین تنفس، بیمار همراه با اکسیژن، مقداری هوای اضافی و دی‌اکسید کربن تنفس می‌کند. ماسک ونچوری با استفاده از آداپتورهای قابل تعویض، هوای اضافی را جدا کرده و به بیرون خارج می‌کند. به این ترتیب، یک میزان ثابت از اکسیژن در حین تنفس به بیمار منتقل می‌شود.
  2. یکی دیگر از مزیت‌های مهم ماسک ونچوری، توانایی تامین غلظت‌های متفاوت اکسیژن است. این ماسک قادر به تنظیم غلظت اکسیژن در محدوده ۲۰ تا ۵۰ درصد است. این قابلیت، به پزشک امکان می‌دهد تا بر اساس شرایط بیمار، غلظت مناسب اکسیژن را تجویز کند و باعث ارائه درمان دقیقتر و موثرتر می‌شود.
  3. همچنین، سرعت جریان هوا نیز در ماسک ونچوری کنترل شده است. با سرعت جریان ۴ تا ۱۰ لیتر در دقیقه، ماسک ونچوری به خوبی عمل می‌کند و تأمین اکسیژن به بیمار را بهبود می‌بخشد. در نهایت، برخی از انواع ماسک ونچوری همراه با سیستم مرطوب کننده و ضدعفونی کننده هوا می‌باشند. این سیستم‌ها در اکسیژن درمانی استفاده می‌شوند

ماسک ونتوری برای چه مواردی استفاده می شود؟

پس زمینه ماسک های Venturi معمولا درمحیط بیمارستان برای ارائه درصد کنترل شده اکسیژن استفاده می شود. این برای کسانی که در معرض خطر نارسایی تنفسی هیپرکاپنیک هستند و ارزیابی دقیق تهویه و تبادل گاز مهم است.چگونه بفهمم از کدام ماسک Venturi استفاده کنم؟ ماسک‌های ونتوری اغلب در COPD استفاده می‌شوند، جایی که مهم است که بیش از حد به بیمار اکسیژن رسانی نشود…

رنگ بندی ماسک ونچوری

آداپتورهای رنگی موجود در ماسک ونچوری برای محتوای اکسیژن بین ۲۵ تا ۵۰ درصد استفاده می‌شوند. این نوع ماسک برای بیماران COPD بسیار مفید است. برای بیماران COPD، بهتر است از آداپتورهای رنگ سفید یا زرد استفاده کنند، زیرا با شروع اکسیژن در محدودهٔ ۲۸ تا ۳۰ درصد، غلظت اکسیژن ۸۰ تا ۹۰ درصد را فراهم می‌کند.

  1. آبی = 2-4 لیتر در دقیقه = 24٪ O2.
  2. سفید = 4-6 لیتر در دقیقه = 28٪ O2.
  3. زرد = 8-10 لیتر در دقیقه = 35٪ O2.
  4. قرمز = 10-12 لیتر در دقیقه = 40٪ O2.
  5. سبز = 12-15 لیتر در دقیقه = 60% O2.

برای خرید ماسک ونچوری کلیک کنید ( میتوانید با پشتیبانی قوی سایت مهر آرسا تماس بگیرید و از قیمت و نحوه تهیه این محصول با خبر شوید.)

چه افرادی از ماسک ونتوری استفاد می کنند؟

ماسک ونچوری در سزارین!

یکی از کاربرد های ماسک ونچوری در عمل های جراحی می باشد. یکی از عوارض بعد از عمل های جراحی آزار دهنده تهوع و استفراغ است. بر این اساس آزمایشی در بیمارستان رازی اهواز انجام گرفت. در این آزمایش 90 نفر خانم باردار کاندید عمل سزارین انتخاب شدند. این 90 نفر به دوگروه 45 نفری تقسیم شدند. در یک گروه اکسیژن با غلظت 100 درصدی با ماسک CPAP منتقل شد. گروه دوم نیز اکسیژن با ماسک ونچوری با غلظ معمول 30 درصدی انتقال پیدا کرد. سپس شدت و تعداد دفعات استفراغ مورد بررسی قرار گرفت. Venturi در عمل سزارین نسبت به ماسک CPAP از کارایی کمتری برخوردار بود. بانوانی که از ماسک ونچوری استفاده کردند بیشتر به تهوع پس از بیهوشی دچار شدند. نتیجه این بود که ماسک ونچوری ممکن است برای بیهوشی عوارض بیشتری داشته باشد. اما برای اکسیژن رسانی بسیار عالی و کارآمد می باشد. هرچند تعداد دفعات تهوع در ماسک ونچوری بیشتر بود اما پس از ماسک CPAP این ماسک بهترین ماسک قابل تجویز می باشد. چرا که در انتقال اکسیژن بسیار قابل اعتماد و دقیق عمل می کند.

تفاوت ماسک Venturi با ماسک اکسیژن چیست؟

یکی از ماسک‌های معمولی و رایج برای اکسیژن رسانی، «ونتوری» یا سیستم حباب هوا است (1). در حالی که ماسک Venturi در ارائه غلظت دقیق اکسیژن (FiO 2 ) موثر است، برای دستیابی به این امر به سرعت جریان اکسیژن نسبتاً بالایی نیاز دارد.

نحوه استفاده از ماسک ونچوری در اکسیژن تراپی:

استفاده از ماسک ونچوری در اکسیژن تراپی همانند سایر ماسک ها می باشد و کار چندان سخت و پیچیده ای نیست. این ماسک های پرکاربرد اگر به درستی استفاده شوند می توانند بسیار مفید واقع شوند و اکسیژن لازم را به بیماران برسانند. تمام ماسک های ونچوری دارای شلنگ، ماسک، لوله خرطومی، آداپتور به رنگ های مختلف و سوپاپ هستن. برای استفاده از ماسک ابتدا شیلنگ ماسک را به دستگاه اکسیژن وصل می کنید، سپس لوله خرطومی را به آداپتور و سوپاپ وصل می کنید. به طرف دیگه لوله خرطومی ماسک را متصل می کنید.

برای شروع به کار آداپتور را وارد سوپاپ کنید و لوله اکسیژن و لوله خرطوم را به سوپاپ وصل می کنید. وصل کردن اجزای این ماسک بسیار آسان است. فقط انتخاب سوپاپ و آداپتور به مقدار اف ای تو ای بستگی دارد که شما به بیمار می دهید. برای ماسک ونچوری مقدار اکسیژنی که شما مجاز هستید باز کنید بین ۴ لیتر تا ۸ لیتر می باشد. اگر شما می خواهید ۴ لیتر اکسیژن را باز کنید باید از آداپتور رنگ آبی استفاده کنید و بعد به ترتیب می توانید ۶ لیتر و تا ده لیتر هم اکسیژن را باز کنید تا درصد جریان اکسیژن بیشتری به بیمار بدهد. با توجه به رنگ آداپتور در ماسک ونچوری خلوص اکسیژن بین ۲۵ درصد تا ۵۰ درصد می باشد.

آیا می توان از ماسک ونتوری در خانه استفاده کرد؟

همچنین می توان آن را در محیط خانه یا حتی در حال حرکت مدیریت کرد . برخی از دستگاه ها قابل حمل هستند و می توان آنها را روی شانه افراد انداخت. ماسک های Venturi سطح ثابت و از پیش تعیین شده اکسیژن را ارائه می دهند.

تفاوت ماسک Venturi با ماسک اکسیژن چیست؟

این ماسک برای بیماران COPD بسیار پرکاربرد و مفید است. برای بیماران COPD بهتر است که از آداپتور رنگ سفید یا زرد استفاده شود که شروع کار از ۲۸ تا ۳۰ درصد اکسیژن باشد چون با این درصد به شما غلظت اکسیژن ۸۰ تا ۹۰ درصد را می دهد.( چون بالای ۹۰ درصد برای این بیماران سم است.) .

جمع بندی

ماسک ونچوری یکی از تجهیزات پزشکی حیاتی و کارآمد است. بسیاری بیمارستان ها و مراکز پزشکی به این وسیله نیاز خواهند داشت. زیرا مراجعین ممکن است در اثر حوادثی به مشکلات تنفسی دچار شده باشند. در این صورت استفاده از این ماسک می تواند به بیماران حیاتی دوباره اهدا کند. امکان ارسال ماسک ونچوری برای اشخاص نیر امکان پذیر است. بسیاری افراد دچار مشکلات تنفسی و ریوی هستند. با توجه به تجویز پزشک نیز باید به طور پیوسته در منزل خود اکسیژن درمانی کنند. این افراد می توانند این وسیله را برای خود نیز خریداری کنند. زیرا به طور روزانه، هفتگی و یا ماهانه نیاز به اکسیژن درمانی دارند. با توجه به تجویز پزشک خود می توانند غلظت مختلفی از اکسیژن را تنظیم نمایند.

فروشگاه مهر آرسا با ارائه محصولات با کیفیت بالا از برترین برندهای محصولات مصرفی و زیبایی پزشکی مثل ژل و فیلرهایی مانند قیمت ژل نورامیس ، خرید ژل دنبی ، مزوژل جالپرو و دیگر برند های معروف و اصالت کالا و پشتیبانی قوی تلاش می‌کند تا اعتماد شما را جلب کند و به نیازهای شما در حوزه تجهیزات پزشکی و زیبایی پاسخ دهد. مشتریان محترم می توانند محصولات مورد نظر خود را با برند مورد نظر و با تعداد مورد نیاز خود سفارش دهند. محصولات سفارش داده شده در سریع ترین زمان ممکن در محل مورد نظر ارسال خواهد شد..

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید