تجهیزات مصرفی پزشکی

خط کش CVP و نقش آن در اندازه گیری فشار وریدی!

خط کش CVP چیست ؟

خط کش سی وی پی چیست؟

خط کش CVP وسيله اي جهت اندازه گيري و ثبت فشار سياهرگ مركزي و محيطي است. همچنین از این محصول می توان جهت اندازه گیری اختلاف فشار سياهرگ مركزي و محيطي به کمک يك كاتتر موقت و يك مونومتر فشار استفاده نمود.

فشار وریدی مرکزی یا CVP درواقع فشاری است که در رگ های مرکزی نزدیک به قلب اندازه گیری می شود. این فشار نشان دهنده فشار دهلیز راست است و غالباً به عنوان برآورد پیش بارگذاری بطن راست استفاده می شود. CVP حجم خون را مستقیماً اندازه گیری نمی کند، اگرچه اغلب برای تخمین این مورد استفاده می شود. در حقیقت مقدار CVP با فشار خون وریدی در حفره وریدی و توسط عملکرد قلب راست تعیین می شود. بنابراین سی وی پی نه تنها توسط حجم داخل عروقی و بازگشت وریدی بلکه توسط تن وریدی و فشار داخل توراسی نیز تحت تأثیر قرار می گیرد.

این محصول به زبان ساده وسیله ای جهت اندازه گیری فشار مرکزی وریدی است.اندازه عددی فشار در انتهای  ورید اجوف فوقانی و معادل فشار خون در  دهلیز راست می باشد.

در واقع اندازه گیری فشار ورید مرکزی با استفاده از کاتتر سیاهرگ مرکزی برای بررسی بازده قلبی و فشار خون و عملکرد قلبی بیمار است.میزان نرمال cvp در بیماران با تنفس طبیعی بین ۲ الی ۸ می لی متر جیوه است بنابراین اندازه گیری میزان فشار ورید مرکزی  در تبیین راهبردی دارودرمانی و سرم درمانی بیمار و پایش وضعیت همودینامیک بیمار بسیار موثر است.

cvp ruler

به دلیل تولید این محصول در داخل کشور استفاده از آن بسیار به صرفه بوده و به راحتی قابل دسترس می باشد. این محصول کاربردی را می توانید در سایت مهرآرسا تهیه فرمایید.

مقادیر نرمال فشار ورید مرکزی:

فشار ورید مرکزی نرمال بین ۲-۶ میلی متر جیوه است.

بالا رفتن CVP:

  • بیش از حد هیدراتاسیون باعث افزایش برگشت وریدی می شود
  • نارسایی قلبی یا تنگی PA که منجر به احتقان وریدی می شود
  • تنفس فشار مثبت

پایین آمدن CVP:

  • شوک هیپوولمیک ناشی از خونریزی و کم آبی بدن
  • تنفس فشار منفی که گاهی برای صدمات نخاعی شدید استفاده می شود.
آموزش اندازه گیری فشار ورید مرکزی

اندازه گیری فشار ورید مرکزی یا CVP در بخش های ویژه و بخصوص بخش قلب بسیار ضروری است. زیرا CVP یک فاکتور بسیار مهم و نماینگر فشار پر شدن بطن راست قلب می باشد. فشار پر شدن بطن راست، حجم ضربه ای قلب و در واقع میزان خون پمپ شده با هر ضربان قلب را مشخص می نماید. در اکر مراکز درمانی، مانیتورینگ CVP براساس سانتی متر آب انجام می پذیرد. مانیتورینگ CVP دقیق تر از اندازه گیری فشار خون می باشد، چرا که تغییرات حجم در گردش بدن به محض کاهش حجم خون در CVP منعکس شده و CVP سریعا تغییر می نماید. در این ویدئو به آموزش روش اندازه گیری فشار ورید مرکزی پرداخته شده است.

خط کش CVP و نقش آن در اندازه گیری فشار وریدی

میزان استاندارد cvp  چه اندازه باید باشد؟

Cvp بطور کلی بر اساس سانتی متر آب اندازه گیری میشود. رنج نرمال این اندازه گیری در کودکان بین ۳ تا ۹ سانتی متر آب (H2o cm)  و در بزرگسالان بین ۵ تا ۱۰ سانتی متر آب می باشد. همچنین در برخی مراکز این رنج بر حسب میلی متر جیوه نیز بیان میگردد. در این خصوص نرمال cvp بین ۲ الی ۸ میلیمتر جیوه است.

راهنمای مصرف  خط کش cvp:

ابتدا بیمار را در وضعیت افقی و صاف بخوابانید. برای اندازه گیری دقیق تر بهتر است سایر سرم های متصل به بیمار را از او جدا کنید. سپس خط کش CVP را صفر کنید.

پس از واردکردن کانول و کانتر C.V.P به ورید های بزرگ قلب ،طرف دیگر کانتر C.V.P به شیر سه راهه متصل میگردد. حال ابتدا شیرسه راهه را می چرخانیم. بطوریکه که سرم وارد خط کش شده و مایع در داخل خط کش بالا برود .(تا نزدیک انتهای فوقانی خط کش)

سپس شیر را طوری تغیر جهت دهیم که کانتر C.V.P به خط کش متصل باشد. در این هنگام معمولاً مایع در داخل خط کش تدریجاً پایین می آید تا اینکه در مقابل یکی از اعداد خط کش متوقف گردد. این عدد خط کش در واقع فشار ورید مرکزی بیمار برحسب سانتیمتر آب است.

توجه:هنگام ثابت کردن خط کشC.V.P در بالین بیمار (معمولاً روی پایه سرم) بایستی عدد صفر خط کش در موازات قلب بیمار باشد.

روشهای اندازه گیری CVP عبارتند از :

  • روش مانومتری
  • روش ترانس دیو سر الکترونیکیخط کش CVP و نقش آن در اندازه گیری فشار وریدی
چگونه CVP را به کمک خط کش CVP اندازه گیری کنیم؟

CVP را می توان به صورت دستی با استفاده از یک مانومتر یا به صورت الکترونیکی با استفاده از مبدل اندازه گیری کرد. در هر صورت CVP باید در سطح دهلیز راست “صفر” شود. این اندازه گیری معمولاً در حالی که بیمار به پشت خوابیده است، سطح فضای بین دنده ای 4 در خط زیر بغل او انجام می شود. هر اندازه گیری CVP باید در همان موقعیت صفر انجام شود.

دستورالعمل اندازه گیری CVP به کمک خط کش به شرح زیر است:

  1. پس از واردکردن کانول و کانتر V.P به ورید های بزرگ قلب، طرف دیگر کانتر C.V.P به شیر سه راهه را متصل کنید. اطمینان حاصل کنید که در لوله، حباب هوا وجود نداشته باشد تا از آمبولی هوا به بیمار جلوگیری شود. همچنین باید بررسی کنید که لوله کاتتر CVP منقبض یا مسدود نشده باشد تا مایع داخل وریدی به راحتی دفع شود و خون به راحتی از مسیر خارج شود.
  2. خط کش را از بسته بندی خارج کنید.
  3. شیر سه راهی محصول را طوری بچرخانید که سرم وارد خط کش شده و مایع در داخل خط کش به سمت بالا رود . (شیر 3 طرفه طوری چرخانده شود که به سمت کیسه مایعات و فشار سنج باز باشد اما به روی بیمار بسته شود و ستون مانومتر تا نزدیک به انتهای فوقانی خط کش پر شود)
  4. حال شیر را به گونه ای تغییر جهت دهید که کاتتر V.P به خط کش متصل باشد. (هنگامی که فشار سنج به اندازه کافی پر شد، شیر 3 طرفه را اینبار طوری باز کنید که به سمت بیمار باز باشد اما به سمت کیسه سرم بسته باشد)
  5. در این زمان معمولاً مایع در داخل خط کش به تدریج به سمت پایین (یعنی به سمت CVP) سقوط می کند تا اینکه در مقابل یکی از اعداد خط کش متوقف گردد.
  6. این عدد خط کش در واقع فشار ورید مرکزی بیمار برحسب سانتی متر آب (cmH2O) را نشان می دهد. (سطح مایع با تنفس، کمی افزایش و کاهش می یابد و بایستی مقدار میانگین ثبت شود)cvp rulerفروشگاه تجهیزات مصرفی پزشکی”مهرآرسا”برخی از محصولات مصرفی پزشکی در حین درمان بیماری استفاده می‌شوند. حال، اگر محصول خوبی انتخاب نکنید، امکان دارد که فرآیند درمان با مشکلاتی مواجه شود. محصولات بهداشتی دیگر هم طوری هستند که در صورت بهره‌مند نبودن از استانداردهای بهداشتی و کیفی ممکن است، بیماری‌ها و مشکلاتی را به وجود آورند. پس به کیفیت خرید تجهیزات مصرفی پزشکی دقت زیادی داشته باشید. از آن جا که محصولات مصرفی پزشکی برای حفظ یا بهبود وضعیت کلی سلامتی در نظر گرفته شده است،شرکت مهندسی پزشکی”مهرآرسا“سعی دارد با ارائه محصولات با کیفیت مصرفی پزشکی و کمک به کاهش خطر یا کنترل بیماری ها و در راستای انتخاب سبک زندگی سالم، نقش مهمی در بهبود سلامتی بیمار داشته باشد.فروشگاه تخصصی”مهرآرسا” ارائه کننده محصولات و تجهیزات مصرفی پزشکی است که با رویکرد تسهیل در روند خرید لوازم مصرفی پزشکی در حال فعالیت و خدمت رسانی می باشد.شرکت مهندسی پزشکی “مهرآسا” با 10 سال سابقه و همکاری با بیمارستان ها و درمانگاه های کل کشور کلیه ی اقلام مصرفی پزشکی، لوازم و تجهیزات مصرفی پزشکی برای بیمارستان ها،مطب ها ،مراکز درمانی و داروخانه ها به صورت عمده و جزئی در سراسر کشور پرداخته شده است.نحوه خرید از شرکت مهندسی پزشکی ” مهرآرسا”ازمزایای شرکت مهندسی پزشکی “مهرآرسا” امکان خرید حضوری و آنلاین تجهیزات مصرفی پزشکی است که این امر باعث امکان انتخاب صحیح تر در خرید این دسته از محصولات می شود.برای مراجعه و خرید حضوری از شرکت “مهرآرسا” به آدرسی که در قسمت ” ارتباط با ما سایت ” مهرآرسا” درج شده است، مراجعه کنید.جهت انجام خرید غیر حضوری می توانید از قسمت فروشگاه همین سایت در کسری از ثانیه محصول مورد نظر را انتخاب و از خرید خود لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید