تجهیزات مصرفی پزشکی

تیغ بیستوری چیست وچه کاربردهایی دارد ؟

تیغ بیستوری چیست وچه کاربردهایی دارد ؟

تیغ بیستوری چیست وچه کاربردهایی دارد ؟

تیغ بیستوری همان تیغ جراحی یا اسکالپل میباشد که در زبان فرانسه به تیغ جراحی “بیستوری” گفته میشود و در علم پزشکی به اسکالپل معروف میباشد.این تیغ های جراحی یا همان بیستوری از جنس فولادتقویت شده با کربن استریل است و در امور های مختلفی کاربرد دارداز این تیغ‌ها در جراحی قسمت‌های مختلف بدن، دندانپزشکی، کالبدشکافی و حجامت استفاده می‌شود.

تیغ بیستوری بر اساس شماره تقسیم بندی میشود و عموما از هر شماره ای در جراحی خاصی مورد استفاده قرار میگیرد. تیغ بیستوری به دو صورت قابل تعویض یا ثابت ارائه میشود و آلیاژ استفاده شده در ساخت تیغ بیستوری عموما از استیل کربن و برنج میباشد.

تیغ بیستوری نوعی تیغ است که در دسته لوازم جراحی قرار میگیرد. یک نوع تیغ بسیار برنده و تیزاست. تیغ بیستوری یکی از ابزار جراحی است که به منظور ایجاد برش های متفاوت در انواع جراحی ها مورد استفاده قرار می گیرد.تیغ بیستوری ساخت کشور های آلمان ، هند و چین است که از کیفیت بالایی برخوردار هستند و با توجه به کارایی که دارند از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه می باشند.

تیغ بیستوری چیست وچه کاربردهایی دارد ؟

برای داشتن اطلاعات بیشتربه سایت مهرآرسا مراجعه کنید وادامه مطلب را مطالعه کنید.

کاربرد تیغ بیستوری:

  • هنگام کالبد شکافی
  • هنگام جراحی و برای ایجاد شکاف در قسمت های مختلف بدن
  • در دندانپزشکی و برای جراحی لثه *حجامت کردن بدن * در دامپزشکی
  • در حوزه
  • صنایع دستی مانند منبت کاری که نیاز به حکاکی روی چوب است
  • بعضی مواقع نیزدر صنایع دستی کاربرد دارد.
  • اصلی‌ترین کاربرد آن‌ها برش بافت پوست است و در عمل‌های جراحی استفاده می‌شود. از لحاظ شکل ظاهری و لبه به چند دسته تقسیم می‌شوند. شماره‌های ۱۰، ۱۰A، ۱۱، ۱۲، ۱۲B، ۱۲D، ۱۳، ۱۴، ۱۵، ۱۵A، ۱۵C، ۱۵D، ۱۶، ۱۸،۱۹، ۲۰، ۲۱، ۲۲ و … از جمله آنها هستند.

 دسته تیغ بیستوری چیست؟

تیغ های جراحی به خودی خود قابل استفاده نیستند و حتما برای استفاده باید بر روی دسته های مخصوصی به نام دسته اسکالپل یا دسته بیستوری تنظیم شوند. این دسته ها از جنس، استیل ضد زنگ، برنج یا آلیاژ کربن هستند و بر خلاف تیغ ها، قابلیت چند بار استفاده را دارند.دسته اسکالپل در دو نوع صاف و قلمی طراحی شده اند.

تیغ بیستوری چیست وچه کاربردهایی دارد ؟

نحوه قراردادن تیغ بر روی دسته بیستوری :

یکی دیگر از نکات حائز اهمیت، نحوه قرار دادن تیغه روی دسته و خارج نمودن آن می باشد. زیرا برخی از تیغه ها را می توان تعویض نمود اما برای تعویض نمودن آن باید به چند نکته توجه کرد و از ابزاری مخصوص استفاده کنید که این ابزار مخصوص سوزن گیر است.

جا انداختن و در آوردن تیغ حتماً بایستی به کمک سوزن‌گیر صورت گیرد .

انتهای تیغ، مایل بوده و گردن دسته اسکالپل نیز یک شیار یا لبه مایل دارد و بایستی جهت تیغ موقع جا انداختن با هم موازی و منطبق شوند.

قسمت بالا و کند تیغه، به وسیله پنس گرفته شده و سپس داخل شیار بیستوری قرار می گیرد.

برای درآوردن تیغ، انتهای آن را با سوزن‌گیر گرفته و درحالی که دهانه رو به پایین قرار دارد، آن را به جلو رانده و تیغ را خارج کنید.

تیغ بیستوری چیست وچه کاربردهایی دارد ؟

انواع تیغ بیستوری:

تیغ بیسنوری به طور کلی به ۲ دسته یکبار مصرف و چندبار مصرف تقسیم می‌شوند:

تیغ‌های بیستوری ممکن است یکبار مصرف باشند یا قابلیت استفاده مجدد داشته باشند. برخی از تیغ‌های بیستوری چندبار مصرف ممکن است تیغه‌های دائمی داشته باشد که هر چند وقت نیاز به تراشیدن و تیز کردن مجدد دارد، یا دارای تیغه‌های یکبار مصرف قابل جدا شدن باشند.

تیغ‌های بیستوری یکبار مصرف معمولا دارای یک دسته پلاستیکی هستند که تنها یکبار مورد استفاده قرار می‌گیرد و بعد از استفاده کل ابزار دور ریخته می‌شود. تیغه‌های جراحی معمولاً به صورت جداگانه در پاکت استریل بسته‌بندی می‌شوند، دقت کنید که تیغه‌های غیر استریل هم در بازار وجود دارد که برای مصارف پزشکی به کار نمی‌رود.

تیغ بیستوری چیست وچه کاربردهایی دارد ؟

سایزهای مختلف تیغ بیستوری وکاربرد آن ها:

تیغ بیستوری شماره 10

تیغ بیستوری سایز 10 وسیله ا ی تیز و کوچک می باشد که از آن برا ی جراحی ها – برش قسمت های مختلف بدن و صنایع د ستی مانند : حکاکی روی چوب  استفاده می کنند ، یک بار مصر ف است و تیغ های آن متحرک می باشند که بعد از یک بار استفاده کردن دور ریخته می شوند .

تیغ بیستوری سایز 11

برندگی مناسبی دارد ، تیز می باشد ، کیفیت بالایی دارد ، جنس آن‌از متریا ل ضد زنگ زد گی است ، کیفیت درجه یک دارد ، با توجه به ویژگی ها و کارایی های خود قیمت مناسبی دار د از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می باشد ، و از آن برای در مصارف پزشکی و در جراحی ها استفا ده می کنند .

تیغ بیستوری شماره 12

بهترین تیغه مناسب برای برش قسمت های حساس بد ن می باشد زیر ا لبه ی تیغ یک برآمدگی دارد که قسمت برنده ی آن می باشد .

تیغ بیستوری شماره 15

لبه گرد و ظریف تیغ شماره ۱۵ به جراح این امکان را می دهد که در مواقع لزوم برش هایی به شکل منحنی را روی بدن بیمار ایجاد کند. این تیغ کاربردی معمولا در جراحی های قلب مورد استفاده قرار می گیرد.

همان طور که می دانید پوست اطراف چشم ها بسیار حساس می باشد و استفاده از تیغ های نامناسب در جراحی های چشم نظیر بلفاروپلاستی (جراحی پلک) می تواند صدمات جبران ناپذیری را بر جای بگذارد. به همین علت پیشنهاد می شود که در این شرایط از تیغ شماره ۱۵ استفاده کنید.

تیغ بیستوری شماره 21

تیغه ای از جنس استیل کربن دارد که در برا بر زنگ زدگی مقاومت می کند .

تیغ بیستوری شماره 22

برای برش داد ن قسمت های بزرگ و ناحیه های ضخیم کاربر د دارد .

تیغ بیستوری شماره 23

برای جراحی های مختلف – کالبد شکافی – قیمت مناسبی دارد – کارایی آن بالا است – حجامت و برش دادن  ناحیه های ضخیم پوست مورد استفاده قرار می گیرد .

تیغ بیستوری شماره 24

جراحی های مختلف – انجام حجامت و در استفاده صنایع دستی مورد استفاده قرار می گیرد .

سایت مهرآرسا با هدف کسب رضایت مشتریان سعی در ارائه اطلاعات دقیق و کاربردی در مورد محصولات زیبایی و پزشکی دارد.

تیغ بیستوری چیست وچه کاربردهایی دارد ؟

برندهای مختلف تیغ بیستوری :

شرکت‌های مختلفی در جهان تیغ‌های جراحی یا بیستوری تولید می‌کنند که از معروف‌ترین و معتبرترین آن‌ها می‌توان به سوان مورتون، مارتین، های – کات (Hi-Cut) و موریس اشاره کرد. برند موریس یکی از برترین و مطرح ترین برندهای تیغ بیستوری بوده که انواع تیغ‌های بیستوری را در سایزهای مختلف و تحت لیسانس آلمان تولید می‌کند.

فروشگاه تجهیزات مصرفی پزشکی” مهرآرسا”

از آن جا که محصولات مصرفی پزشکی برای حفظ یا بهبود وضعیت کلی سلامتی در نظر گرفته شده است،شرکت مهندسی پزشکی”مهرآرسا“سعی دارد با ارائه محصولات با کیفیت مصرفی پزشکی و کمک به کاهش خطر یا کنترل بیماری ها و در راستای انتخاب سبک زندگی سالم، نقش مهمی در بهبود سلامتی بیمار داشته باشد.

فروشگاه تخصصی”مهرآرسا” ارائه کننده محصولات و تجهیزات مصرفی پزشکی است که با رویکرد تسهیل در روند خرید لوازم مصرفی پزشکی در حال فعالیت و خدمت رسانی می باشد.

شرکت مهندسی پزشکی “مهرآسا” با 10 سال سابقه و همکاری با بیمارستان ها و درمانگاه های کل کشور کلیه ی اقلام مصرفی پزشکی، لوازم و تجهیزات مصرفی پزشکی برای بیمارستان ها،مطب ها ،مراکز درمانی و داروخانه ها به صورت عمده و جزئی در سراسر کشور پرداخته شده است.

نحوه خریدازشرکت مهندسی پزشکی “مهرآرسا”

ازمزایای شرکت مهندسی پزشکی “مهرآرسا” امکان خرید حضوری و آنلاین تجهیزات مصرفی پزشکی است که این امر باعث امکان انتخاب صحیح تر در خرید این دسته از محصولات می شود.برای مراجعه و خرید حضوری از شرکت “مهرآرسا” به آدرسی که در قسمت ” ارتباط با ما  سایت ” مهرآرسا” درج شده است، مراجعه کنید.جهت انجام خرید غیر حضوری می توانید از قسمت فروشگاه همین سایت در کسری از ثانیه محصول مورد نظر را انتخاب و از خرید خود لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید