زیبایی پزشکی

آنزیم هیالاز چیست؟

آنزیم هیالاز چیست؟

آنزیم هیالاز چیست؟

شاید شما هم این روزها نام هیالاز یا هیالورونیداز به گوشتان خورده باشد، به خصوص اگر به مطب متخصص پوست و مو باشید و اسم تزریق هیالاز و تزریق هیالورونیداز را شنیده باشید. اما هیالاز یا هیالورونیداز دقیقاً چیست و چه کاربردی دارد؟ عوارض تزریق فیلرهای بر پایه هیالورونیک اسید چیست؟ با ما در مهرآرسا همراه باشید تا به بررسی بیشتر این موضوع بپردازیم.

هیالورونیداز یک نوع آنزیم است که بطور طبیعی در بدن وجود دارد و موجب تخریب و شکسته شدن ملکول هیالورونیک اسید می شود. هیالورونیداز در گذشته از منابع حیوانی تهیه میشد ولی امروزه در آزمایشگاهها از آلبومین انسانی به دست می‌آید. این ماده با نام تجاری هیالاز در آمپول های ۱۵۰۰ واحدی وجود دارد و کاربردهای متفاوتی در چشم پزشکی ، کمک در بی حسی حین زایمان، و پوست و زیبایی دارد. بنابراین میتوان از این آنزیم برای سرعت بخشیدن به پراکندگی و ورود بافتی داروهای دیگری استفاده کرد.

هیالورونیداز (hyaluronidase) آنزیمی است که 5 شکل مختلف آن در بدن انسان و نیز اشکال مختلفی از آن در برخی پستانداران دیگر بصورت طبیعی تولیدمی‌شود. این آنزیم در گذشته از پستاندارانی چون گاو و خوک استخراج میشد اما امروزه روش‌هایی بوجود آمده‌اند که این آنزیم‌ها را از آلبومین انسانی یا باکتری‌های مهندسی‌شده استخراج می‌کنند که خلوص بهتر و کیفیت بیشتری نیز دارند. عملکرد این آنزیم در بدن، تجزیه‌ی ملکول‌های هیالورونیک اسید است و نفوذپذیری بافت در نتیجه‌ی این شکست افزایش می‌یابد.

آنزیم هیالاز چیست؟

آنزیم هیالورونیداز مسئول تجزیه هیالورونیک اسید است. اگر بر اثر خطای پزشکی، فیلرهای حاوی هیالورونیک اسید بیش از اندازه تزریق شوند و شکل نامناسبی به خود بگیرند، در این صورت تمایل به از بین‌بردن فیلرهای پوستی است. با توجه به اینکه پایه‌ی فیلر مورد بحث، هیالورونیک اسید است، به راحتی می‌توان آن را با تزریق هیالورونیداز تجزیه کرد. همچنین ایجاد گره زیرپوستی پس از استفاده از فیلرها و حساسیت به فیلرها از سایر مشکلاتی هستند که برای رفع آن از تزریق هیالورونیداز (هیالاز) استفاده می‎شود. باید توجه داشت که انواع مختلف فیلر پوستی وجود دارد که ممکن است پایه‌ی آن‌ها هیالورونیک اسید نباشد پس تزریق هیالورونیداز نمی‌تواند در تجزیه‌ی آن موثر باشد بنابراین استفاده از نظر متخصص در این زمینه ضروری است. همچنین چند روز اول پس از تزریق فیلر حاوی هیالورونیک اسید ممکن است تورم و قرمزی در پوست ایجاد شود که امری طبیعی است اما در صورتی که این تورم و قرمزی از بین نرفت، مراجعه به پزشک متخصص ضروری است.

تاریخ مصرف و نگهداری از آنزیم هیالاز

این آنزیم به صورت بازنشده ۳ سال تا دمای ۲۵ درجه سانتیگراد از تاریخ تولید، ماندگاری دارد ولی پس از باز شدن و آماده سازی، بلافاصله باید آن را استفاده کرد و محتویات استفاده نشده از آمپول را باید دور ریخت. آمپول را در مکانی خشک و خنک و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

کاربرد آنزیم هیالاز یا هیالورونیداز

حجم دهی با فیلرهای اسید هیالورونیک در صورتی که بیش از حد مطلوب صورت گیرد و یا فیلر به دلیل عدم دارا بودن کیفیت مطلوب، به صورت گلوله در زیر پوست حس و دیده شود؛ و یا واکنش بافتی ایجاد نماید؛ با تزریق آنزیم هیالاز می‌توان موجب تجزیه سریع فیلر و آثار ناشی از تزریق هیالورونیک اسید را خنثی نمود. البته توجه به این نکته ضروری است که در چند روز اول بعد از تزریق فیلر های اسید هیالورونیک تورم طبیعی وجود دارد که این موضوع بویژه در ناحیه زیر چشم و لب ها، بیشتر دیده می شود. استفاده از کمپرس سرد و پرهیز از مسکن های خانواده آسپرین به تسریع روند کاهش تورم کمک زیادی می کند. بنابراین تصمیم در مورد تزریق هیالاز بعد از گذشت حداقل یک هفته از تزریق فیلر که تورم از بین رفته است توصیه می شود. توجه به این نکته ضروری است که فیلرهایی که پایه اسید هیالورونیک ندارند مثل ریدیسRadiesse یا پاژ، با هیالاز از بین نمی‌روند و تنها راه خنثی نمودن این فیلرها تخلیه با جراحی می باشد.

همانطور که اشاره کردیم زمانی که  فیلر ها و یا ژل‌ها بیشتر از حد مورد نظر صورت بگیرد و فرد احساس نارضایتی داشته باشد می‌ توان با تزریق آمپول هیالاز مقدار اضافی ورم و تورم توسط ژل اضافی تزریق شده را برطرف کرد با تزریق این آمپول ، فیلر شکسته می‌ شود و طی چند روز از بدن شخص خارج می‌ شود . روز های اول بعد از تزریق فیلر تورم طبیعی می باشد و این تورم در ناحیه لب و زیر چشم بیشتر است توصیه می‌ شود حداقل بعد از یک هفته اقدام به تزریق هیالاز شود تا حجم اصلی مشخص شود . توجه داشته باشید که آمپول هیالاز تنها فقط برای فیلر ها و ژل‌ هایی که بر پایه هیالورونیک اسید هستند تاثیر می‌ گذارد و دیگر ژل ها و فیلر ها که پاژ هستند را نمی‌ توان با تزریق  هیالاز آن از بین برد تنها از بین بردن فیلر های دیگر جراحی و تخلیه می باشد . توجه داشته باشید که برخی از افراد به هیالاز حساسیت دارند بهتر است که قبل از تزریق این آنزیم  را با سرنگ انسولین در ناحیه ساعد در داخل پوست تزریق کنید اگر بعد از نیم ساعت علائم خارش و کهیر در شخص مورد نظر پیدا نشد می توانید از این محصول استفاده نمایید .

آنزیم هیالاز چیست؟

زمان اثرگذاری تزریق هیالاز

هیالورونیداز یا هیالاز دارای اثر فوری و نیمه عمر دو دقیقه با مدت زمان اثر ۲۴ تا ۴۸ ساعت است. هنگامی که ما فرآیند تزریق هیالورونیداز را شروع می کنیم ، ژل هیالورونیک اسید در آن قسمت بلافاصله تجزیه و نرم می شود. این محصول را می توانید در سایت مهرآرسا سفارش دهید.

آنزیم هیالاز در چه مواردی منع مصرف دارد؟

این محصول برای تزریق داخل وریدی نیست. به هیچ عنوان الکل استفاده نکنید. برای رفع جای ورم نیش و یا عفونت و سرطان و یا زایمان زودرس اکیداً توصیه نمی‌گردد. برای افزایش جذب و پراکندگی داروهای دوپامین و یا آگونیست آلفا نباید از هیالورونیداز استفاده شود.

کوچک کردن بینی با آنزیم هیالاز

در شرایط  امروزی و راحت تر شدن مسائل پزشکی بیشتر افراد به دنبال روش های کم درد تر و بی دردسر تری برای زیباتر شدن و رفع نقص های خود هستند. تزریق آنزیم برای کوچک کردن بینی های گوشتی روشی بسیار راحت است که فرد بدون جراحی و روش های تهاجمی می تواند اقدام به کوچک کردن بینی با هیالاز نماید.

در روش کوچک کردن بینی با آنزیم هیالاز نیازی به بیهوشی و یا جراحی نیست در نتیجه دوره نقاهت بسیار کوتاه بوده و عارضه ایی هم ندارد. آنزیم با تاثیر گذاری بر روی غضروف ها و بافت چربی ها باعث کاهش حجم آن ها شده و در نهایت بینی کوچک تر می شود.

برای از بین بردن احساس درد  بیمار در زمان کوچک کردن بینی با آنزیم هیالاز می توان از پماد های بی حسی موضعی استفاده کرد. تعداد جلسات برای کوچک کردن بینی با آنزیم هیالاز بین ۲ تا ۶ جلسه است؛ که این میزان بسته به نظر پزشک در جلسه مشاوره قابل تعیین است. بهتر است فاصله زمانی هر تزریق بین ۱ الی تا ۲ هفته باشد.

آنزیم هایی که در روش کوچک کردن بینی با آنزیم هیالاز استفاده می شود؛ کاملا ایمن بوده و با بافت بدن انسان سازگار بوده. به همین دلیل تزریق آنزیم برای فرد حساسیت و یا آلرژی ایجاد نمی کند. ماندگاری این روش برای کوچک نگه داشتن بینی دائمی است. فقط در صورتی که فرد دچار بارداری یا چاقی شود؛ ممکن است مقداری از حالت بینی برگردد. که این حالت با یک جلسه تزریق دوباره به حالت قبل باز می گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این محصول سایت مهرآرسا را دنبال کنید.

مراقبت های بعد از کوچک کردن بینی با آنزیم هیالاز

بعد از کوچک کردن بینی با آنزیم هیالاز ، از ماساژ دادن بینی خودداری شود و بهتر است فرد از چسب بینی استفاده کند. تا ۲۴ ساعت بعد از تزریق از آب زدن به ناحیه خودداری شود. اگر بیمار دچار کمبود ویتامین D است توصیه می شود از قرص ویتامین D بانظر پزشک استفاده شود.

آیا آنزیم هیالاز بلافاصله بعد از تزریق جواب می دهد؟

در جواب این سوال باید پاسخ داد که آنزیم هیالاز لیپورایز  دارای اثر فوری می‌ باشد ، حداقل زمان جوابدهی ۲ دقیقه و حداکثر بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت می باشد البته هنگامی که فرآیند تزریق این آنزیم انجام می‌ شود ژل هیالورونیک اسید در آن قسمت بلافاصله تجزیه و نرم می شود .

آنزیم هیالاز چیست؟

مزایا ی استفاده از آنزیم هیالاز

آنزیم هیالورونیداز ( هیالاز ) دارای مزایای منحصر به فرد می باشد که اگر بخواهیم به آن اشاره کنیم به شرح زیر می باشد :

  • از بین بردن ژل تزریقی که دارای هیالورونیک اسید می باشد.
  • استفاده از آنزیم هیالاز برای کوچک کردن بینی بسیار مقرون به صرفه و کم هزینه است .
  • استفاده از این روش برای کوچک کردن بینی باعث می شود که بیمار درد کمتری را نسبت به جراحی و روش های تهاجمی تحمل کند .
  • به دلیل اینکه این روش یک روش غیر تهاجمی می باشد سبب می شود که دوره ی نقاهت آن نسبت به عمل بینی ( روش های تهاجمی ) کمتر باشد .
  • همچنین در مورد انتهایی می توان اشاره کرد که بیمار دچار عوارضی مانند تو رفتگی بینی ، آبریزش و … نمی شود .
آیا هیالاز چربی را حل می کند؟

هیالاز چربی را حل نمی کند اما می تواند به بافتهای پیوندی را بشکند.

آیا هیالاز کلاژن را حل می کند؟

هیالاز در درجه اول روی هیالورونیک اسید کار می کند اما در سایر موکوپلی ساکاریدها در بافت پیوندی مانند گلیکوزآمینو گلیکان ها در ماتریکس خارج سلول پوست به میزان کمتری کار می کند. این فعالیت فیبروبلاست یا کلاژن موجود در پوست را تحت تأثیر قرار نمی دهد (کلاژناز آنزیمی است که کلاژن را تخریب می کند).

چه مدت طول می کشد تا تورم هیالاز کاهش یابد؟

ناراحتی و تورم بلافاصله به دنبال هیالورونیداز ، که می تواند به مدت دو یا سه روز ادامه داشته باشد.

چگونه تورم بعد از تزریق هیالاز را کاهش می دهید؟

تورم ممکن است در 24 ساعت اول بدتر شود و پس از آن باید در چند روز اول برطرف شود. کمپرس سرد می تواند در کاهش تورم مفید باشند. در نتیجه تورم ، و عملکرد هیالا  ممکن است برخی از عدم تقارن را مشاهده کنید.

آیا هیالاز نیاز به یخچال دارد؟

بله ، هیالاز پس از ترکیب با نرمال سالین برای نگهداری و کارایی باید در یخچال نگهداری شود.

عوارض جانبی تزریق هیالاز چیست؟
  • سرفه کردن.
  • مشکل در بلعیدن.
  • کهیر یا جوش
  • تورم بزرگ ، مانند کهیر در صورت ، پلک ها ، لب ها ، زبان ، گلو ، دست ها ، پاها ، پاها یا اندام های جنسی.
  • قرمزی پوست
  • خستگی یا ضعف غیرمعمول
چه ژل های توسط هیالاز تجزیه می شود ؟
  • ژل ژوویدرم
  • ژل پرفکتا
  • ژل آیدیا
  • ژل رووفیل
  • ژل نورامیس
  • ژل سیتوسیال
  • ژل آلیاکسین

آنزیم هیالاز چیست؟

فروشگاه تجهیزات مصرفی پزشکی”مهرآرسا

برخی از محصولات مصرفی پزشکی در حین درمان بیماری استفاده می‌شوند. حال، اگر محصول خوبی انتخاب نکنید، امکان دارد که فرآیند درمان با مشکلاتی مواجه شود. محصولات بهداشتی دیگر هم طوری هستند که در صورت بهره‌مند نبودن از استانداردهای بهداشتی و کیفی ممکن است، بیماری‌ها و مشکلاتی را به وجود آورند. پس به کیفیت خرید تجهیزات مصرفی پزشکی دقت زیادی داشته باشید. از آن جا که محصولات مصرفی پزشکی برای حفظ یا بهبود وضعیت کلی سلامتی در نظر گرفته شده است،شرکت مهندسی پزشکی”مهرآرسا“سعی دارد با ارائه محصولات با کیفیت مصرفی پزشکی و کمک به کاهش خطر یا کنترل بیماری ها و در راستای انتخاب سبک زندگی سالم، نقش مهمی در بهبود سلامتی بیمار داشته باشد.

فروشگاه تخصصی”مهرآرسا” ارائه کننده محصولات و تجهیزات مصرفی پزشکی است که با رویکرد تسهیل در روند خرید لوازم مصرفی پزشکی در حال فعالیت و خدمت رسانی می باشد.

شرکت مهندسی پزشکی “مهرآسا” با 10 سال سابقه و همکاری با بیمارستان ها و درمانگاه های کل کشور کلیه ی اقلام مصرفی پزشکی، لوازم و تجهیزات مصرفی پزشکی برای بیمارستان ها،مطب ها ،مراکز درمانی و داروخانه ها به صورت عمده و جزئی در سراسر کشور پرداخته شده است.

نحوه خرید از شرکت مهندسی پزشکی ” مهرآرسا

ازمزایای شرکت مهندسی پزشکی “مهرآرسا” امکان خرید حضوری و آنلاین تجهیزات مصرفی پزشکی است که این امر باعث امکان انتخاب صحیح تر در خرید این دسته از محصولات می شود.برای مراجعه و خرید حضوری از شرکت “مهرآرسا” به آدرسی که در قسمت ” ارتباط با ما سایت ” مهرآرسا” درج شده است، مراجعه کنید.جهت انجام خرید غیر حضوری می توانید از قسمت فروشگاه همین سایت در کسری از ثانیه محصول مورد نظر را انتخاب و از خرید خود لذت ببرید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید