تجهیزات مصرفی پزشکی

آشنایی با گوشی پزشکی و همه چیز درباره آن !

آشنایی با گوشی پزشکی و همه چیز درباره آن !

اختراع گوشی پزشکی

گوشی پزشکی برای اولین بار در سال 1816 و در کشور فرانسه اختراع شد. رنه لاینک فرانسوی به دنبال محدودیت فرهنگی که در پس معاینه قفسه سینه بیماران داشت، تصمیم گرفت که وسیله‌ای برای حل آن بسازو که این اتفاق موجب شد گوشی بسازد که به سمع بهتر و متمرکز شدن صدا نیز کمک میکرد و به این طریق اولین گوشی پزشکی متولد شد. این گوشی به شکل شیپور بود و یک خروجی برای دریافت صدا و یک خروجی نیز برای دریافت آن داشت.

آشنایی با گوشی پزشکی و همه چیز درباره آن !

 

تکامل گوشی پزشکی

به مرور زمان گوشی‌ های پزشکی اولیه شکل جدیدتری به خود گرفتند و از یک خروجی دریافتی به دو خروجی تبدیل شدند تا شنیدن صداها توسط پزشک بهتر صورت گیرد. بعد از این تغییر، بقیه متخصصان تلاش کردن نواقص این طرح را برطرف کردند و نوآوری خاصی در آن صورت نگرفت. دکتر لیتمن در سال 1960، پزشکی ویژگی های صوتی و آکوستیکی گوشی پزشکی را تقویت کرد و اثر مهمی در این وسیله گذاشت.

گوشی پزشکی دیجیتال

این پیشرفت ها تا به امروز ادامه داشته و با وجود حفظ ساختار اولیه گوشی‌ پزشکی، در جزییات آن‌ها تغییرات بسیاری اتفاق افتاده است به شکلی که امروزه گوشی‌های پزشکی تولید می‌شود که به آن‌ها گوشی پزشکی هوشمند می‌گویند. این گوشی‌ های پزشکی دارای ویژگی‌های مختلفی از جمله تقویت صدای چند برابری هستند.

گوشی پزشکی چیست؟

گوشی پزشکی چیست؟

گوشی پزشکی یا استتوسکوپ (stethoscope) یک وسیله و تجهیز پزشکی است که با استفاده از آن شنیدن صداهای داخل بدن امکان پذیر می شود. در واقع عمل گوش دادن یا همان auscultate تنها کاری است که به وسیله ی این گوشی می توان انجام داد.

گوش دادن صداهای داخل بدن با استفاده از وسیله ای بسیار ساده، شاید کمی دم دستی به نظر بیاید. اما وقتی بر روی شکل ساخت این گوشی تمرکز کنیم خواهیم فهمید که جز به جز گوشی طبی، آن را به یک وسیله ی پر کاربرد در دنیای پزشکی تبدیل کرده است.

ساختار گوشی پزشکی

گوشی پزشکی، با استفاده از چندین قطعات کوچک و بزرگ ساخته شده است. تمامی این قطعات، با کنار هم قرار گرفتن، می توانند کم ترین و ریز ترین صدا ها را به بلندی و وضوح کامل پخش کنند. اما این مساله تنها مزایای گوشی پزشکی نیست. ساختار این وسیله پزشکی، بسیار ساده بوده و به طور کلی تمامی بخش های آن را می توان به سه بخش تقسیم بندی کرد.

 بخش گوش:بخشی از گوشی پزشکی، در گوش قرار می گیرد تا صدایی که قصد شنیدن آن را داریم را به خوبی، و از طریق گوشی های هدفون مانند بشنویم.

میله اتصال:صدایی  که این وسیله از بدن انسان و یا حیوانات دریافت می کند، با استفاده از یک میله، به قسمت گوشی منتقل شده و در واقل، میله اتصال، صدا را از بدن انسان، به بخش گوشی منتقل می کند.

 سینه:گوشی پزشکی، دارای بخشی می باشد که مرتبط با سینه است. این بخش، دارای یک دیافراگم می باشد که با قرار گرفتن بر روی سینه، کمد، و یا سبز بخش های بدن فرد مورد نظر، صدا را بلند تر می کند و در نهایت، به میله اتصال منتقل می کند.

آشنایی با گوشی پزشکی و همه چیز درباره آن !

 

 

 

انواع گوشی پزشکی وکاربرد آنها:

گوشی های پزشکی معمولا به صورت یک سر یا دو سر (دو پاویون) هستند. مدل های یک سر به گونه ای می باشند که تنها یک سر قابلیت دریافت صدا را دارد و جهت کار های تخصصی مورد استفاده قرار می گیرند. در مدل های دو سر، هر دو طرف امکان دریافت صدا را دارند، تفاوت آنها در میزان زیر یا بم بودن صدای دریافتی می باشد.

استتوسکوپ ها بر اساس کاربرد و میزان تخصصی بودن آنها به 5 نوع تقسیم می شوند.

  • گوشی پزشکی آکوستیک:گوشی پزشکی آکوستیک به دو نوع دو سر و تک سر تقسیم می‌شود. گوشی آکوستیک یکی از کاربردی‌ترین انواع گوشی است که معمولاً نوع دو سر آن بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. شدت و کیفیت صدا در این نوع از گوشی بسیار بالا بوده و از دقت عمل مطلوبی نیز برخوردار است. با استفاده از این گوشی گستره وسیعی از صدا از قسمت‌های مختلف بدن مانند قلب یا ریه به گوش پزشک می‌رسد.
  • گوشی پزشکی دیجیتال: یکی از مدرن‌ترین انواع گوشی پزشکی است. در این وسیله نوعی سنسور یا حسگر با حساسیت بسیار بالا تعبیه شده تا صداها به بهترین شکل ممکن شنیده شوند. در واقع این سنسورها نیروی تقویتی جهت افزایش کیفیت صدا در گوشی‌های پزشکی دیجیتال هستند.
  • گوشی پزشکی جنین:این گوشی مخصوص تشخیص صداهای بسیار ضعیف طراحی شده است. این مدل از انواع گوشی نسبت به مدل‌های دیگر کاربرد کمتری دارد. گوشی‌های مخصوص جراحی بینی و گوشی‌های آموزشی نیز از دیگر مدل‌های این ابزار در صنعت پزشکی هستند.
  • گوشی پزشکی کاردیولوژی: در دو نوع تک سر و دو سر طراحی می شود و جهت انجام معاینه های تخصصی و دقیق قلبی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • گوشی دامپزشکی:در کلینیک های دامپزشکی و دامداری ها برای معاینه، شنیدن صدا های درون بدن و تشخیص بیماری های حیوانات استفاده می شوند.

کاربرد گوشی پزشکی

در کلینیک ها، مطب ها و کلیه بخش های مراکز درمانی جهت معاینه، شنیدن صدا های داخل بدن از جمله ریه، روده، قلب و غیره برای معاینه و تشخیص بیماری

در منزل و مراکز درمانی جهت اندازه گیری فشار خون با استفاده از دستگاه فشارسنج خون.

آشنایی با گوشی پزشکی و همه چیز درباره آن !

نظافت و نگهداری گوشی پزشکی:

استفاده از کیف گوشی پزشکی
مهمترین و بهترین راه محافظت از گوشی پزشکی در برابر آسیب‌های فیزیکی و حفظ انعطاف‌پذیری لوله آن، استفاده از کیف گوشی پزشکی است. استفاده از کیف تا ۹۰ درصد احتمال آسیب به گوشی شما را کاهش می‌دهد.
نظافت گوشی پزشکی
گوشی پزشکی احتمالا آلوده‌ترین ابزار هر پزشک باشد! تماس مستقیم دیافراگم گوشی با بدن بیمار احتمال انتقال میکروب‌ها از بیمار به پزشک یا سایر بیماران را افزایش می‌دهد. بنابراین تمیز کردن گوشی پزشکی در فواصل معاینه بیماران ضروری است. تمیز کردن گوشی پزشکی  از جهت انتقال بیماری که برای حفظ سلامت خود ابزار هم اهمیت دارد؛ زیرا چربی پوست بیماران در دراز مدت به گوشی پزشکی آسیب وارد می‌کند.

 

نحوه خرید از شرکت مهندسی پزشکی ” مهرآرسا”

حال با تمامی مطالب اراِئه شده یکی از معتبر ترین شرکت های پخش تجهیزات پزشکی تخصصی ومصرفی، شرکت مهرآرسا” می باشد که با تکیه بر رضایت مندی بالای مشتریان، و ارائه بهترین محصولات با هزینه ای مقرون به صرفه، از محبوبیت خاصی بهره مند شده است. تمامی محصولات قابل فروش در سایت “مهرآرسا” سلامت تضمین شده و طبق استاندارد های جهانی می باشند. برای خرید مستقیم و بدون واسطه از این شرکت می توانید به صورتی اینترنتی محصولات مدنظر خود را انتخاب کرده  و پس از ثبت سفارش، محصول درخواستی را درکمترین زمان ممکن،درب منزل یا محل کار خود تحویل بگیرید.

ازمزایای شرکت مهندسی پزشکی “مهرآرسا” امکان خرید حضوری و آنلاین تجهیزات مصرفی پزشکی است که این امر باعث امکان انتخاب صحیح تر در خرید این دسته از محصولات می شود.برای مراجعه و خرید حضوری از شرکت “مهرآرسا” به آدرسی که در قسمت ” ارتباط با ما ”سایت مهرآرسا” درج شده است، مراجعه کنید.جهت انجام خرید غیر حضوری می توانید از قسمت فروشگاه همین سایت در کسری از ثانیه محصول مورد نظر را انتخاب و از خرید خود لذت ببرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید